Ak vezmeme do úvahy ostatné roky, v súvislosti so začleňovaním Rómov na európskej úrovni nastal iba nepatrný pokrok, v niektorých prípadoch došlo dokonca k regresu. Aj preto inštitúcie EÚ prevzali vedúcu úlohu v sérii iniciatív s cieľom prinútiť členské štáty, aby prijali konkrétne opatrenia na odstránenie rozdielov v prístupe k základným právam medzi Rómami a väčšinovým obyvateľstvom, ako aj boj proti rozšírenému a pretrvávajúcemu protirómskemu zmýšľaniu. Niektoré z týchto politických iniciatív v rôznej miere zohľadňujú obdobie raného detstva a to, ako možno zabezpečiť prístup ku kvalitným službám vzdelávania v ranom detstve pre malé rómske deti. Zdôrazňujú hlavné výzvy, ktorým čelia malé rómske deti a ich rodiny, a navrhujú možné ciele, ktoré treba dosiahnuť na ich prekonanie. Za zmienku stoja najmä nasledujúce iniciatívy:
Tento strategický rámec vyzýva členské štáty, aby zabezpečili účinný rovnaký prístup ku kvalitnému, inkluzívnemu všeobecnému vzdelávaniu, a to znížením rozdielov medzi Rómami a celkovou populáciou, ktorá sa zúčastňuje na VSRD (rómske deti staršie ako tri roky: 42 %; celková populácia: 92,2 %). To znamená, zabezpečiť, aby sa do roku 2030 aspoň 70 % rómskych detí zúčastňovalo na predškolskom vzdelávaní. Komisia takisto nabáda členské štáty, aby aktívne identifikovali a odstraňovali prekážky, ktoré bránia rómskym deťom chodiť do predškolského zariadenia a dostávať kvalitné vzdelanie na všetkých úrovniach v nesegregovanom prostredí. Okrem toho nabáda na využívanie finančných prostriedkov EÚ (ESF+, EFRR, Program InvestEU a Mechanizmus obnovy a odolnosti) s cieľom pomôcť zlepšiť životné podmienky a vyhliadky na rozvoj marginalizovaných rómskych komunít a Rómov žijúcich v domácnostiach s nízkymi príjmami ohrozených chudobou a sociálnym vylúčením. Jedným z cieľov je znížiť rozdiely v chudobe medzi rómskymi deťmi a ostatnými deťmi aspoň o polovicu.
Viac informácií: Stratégia rovnosti, inklúzie a participácie Rómov do roku 2030 | Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity (gov.sk)
Európsky parlament uznáva rozhodujúcu úlohu predškolského vzdelávania pri vytváraní základov úspechu v škole aj mimo nej, pri získavaní dôstojného a kvalitného zamestnania a pri prekonávaní bludného kruhu znevýhodnenia. Poukazuje na výrazné rozdiely v predškolskej dochádzke medzi rómskymi a nerómskymi deťmi a prepojenie medzi segregáciou v oblasti bývania a vzdelávania. Vyzýva členské štáty, aby prijali všetky potrebné opatrenia na podporu a uľahčenie prístupu rómskych detí ku kvalitnej, účinnej a bezplatnej starostlivosti o deti a predškolskému vzdelávaniu.
Európsky parlament okrem toho spomína dojčenskú úmrtnosť rómskeho obyvateľstva, ktorá je alarmujúco vysoká v porovnaní s mierou úmrtnosti väčšinového obyvateľstva, najmä medzi ľuďmi žijúcimi v osadách. Zdôrazňuje, že deti v rómskych osadách sa rodia do chudoby a vyrastajú v prostredí, ktoré ohrozuje ich zdravý, fyzický a psychosociálny vývoj. Vyzýva členské štáty, aby prijali potrebné opatrenia podporené výrazne zvýšenými verejnými investíciami na rýchle a účinné vykonávanie európskej záruky pre deti. Takisto dôrazne nabáda členské štáty, aby vyčlenili viac ako minimálne 5 % zdrojov Európskeho sociálneho fondu plus (ESF+) na podporu vykonávania záruky pre deti.
Európsky parlament okrem toho vyzýva členské štáty, aby urýchlene prijali opatrenia na zabezpečenie toho, aby deti v rómskych osadách podporovali zdravotnícki pracovníci od narodenia a v ranom detstve. Pripomína nadmerné zastúpenie rómskych detí v zariadeniach starostlivosti a zdôrazňuje potrebu prístupu zameraného na dieťa, ktorý venuje veľkú pozornosť právam a potrebám najzraniteľnejších osôb. Vyzýva tiež členské štáty, aby zabezpečili širokú dostupnosť a prístupnosť intervenčných centier v ranom detstve a komunitných centier, ktoré budú zamestnávať sociálnych pracovníkov, pedagogických pracovníkov a zdravotníckych pracovníkov (vrátane rómskych mediátorov a asistentov v oblasti zdravia a vzdelávania).
Viac informácií: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022IP0343&from=EN
V odporúčaní sa tvrdí, že členské štáty by sa mali usilovať o prekonávanie akejkoľvek diskriminácie, nerovnosti a znevýhodnenia, pokiaľ ide o vzdelávacie možnosti a výsledky, a to aj (v relevantných prípadoch) zabezpečením prístupu ku kvalitnému VSRD s osobitným zameraním na včasné začlenenie rómskych detí, najmä znevýhodnených rómskych detí. Okrem toho sa členské štáty vyzývajú, aby zabezpečili efektívny rovnaký prístup ku kvalitnej zdravotnej starostlivosti a sociálnym službám, najmä pre skupiny, ktoré sú najviac ohrozené, alebo pre tých, ktorí žijú v marginalizovaných alebo odľahlých oblastiach. To zahŕňa podporu a uľahčenie rovnakého prístupu rómskych žien ku kvalitným lekárskym prehliadkam, skríningu, prenatálnej a popôrodnej starostlivosti, poradenstvu a plánovanému rodičovstvu, ako aj k starostlivosti o sexuálne a reprodukčné zdravie prostredníctvom prístupu k službám zdravotnej starostlivosti. Okrem toho, Odporúčanie naliehavo vyzýva členské štáty, aby zabezpečili, že rómske deti budú mať prístup ku kvalitnej zdravotnej starostlivosti vrátane programov primárnej prevencie, ako je očkovanie.
Viac informácií: https://op.europa.eu/sk/publication-detail/-/publication/05c5aac3-8855-11eb-ac4c-01aa75ed71a1/language-sk
V súlade so Smernicou o rasovej rovnosti sa v pláne zdôrazňuje, že deti zo všetkých rasových alebo etnických skupín musia mať rovnaký prístup k vzdelávaniu. Učitelia musia byť vyškolení tak, aby pracovali so všetkými deťmi a citlivo vnímali potreby žiakov z rôznych prostredí vrátane otázok týkajúcich sa rasovej diskriminácie. Školy by mali byť bezpečným útočiskom bez šikanovania, rasizmu a diskriminácie. Deti by sa už v ranom veku mali učiť o rovnosti, rešpekte a začlenení a mali by mať možnosť presadzovať tieto hodnoty medzi svojimi rovesníkmi a vo svojich komunitách. V pláne sa tiež uvádza, že diskriminácia na trhu s bývaním posilňuje segregáciu s dominovým efektom, pokiaľ ide o vzdelávanie a pracovné príležitosti, ktoré majú (v prípade rodín s deťmi) významný škodlivý vplyv na vývin detí.
Viac informácií: Akčný plán EÚ proti rasizmu na roky 2020 – 2025 – Zintenzívnenie budovania Únie rovnosti (europa.eu)
V Odporúčaní Rady zo 14. júna 2021 sa rómske deti spomínajú len dvakrát ako jedna zo skupín detí v núdzi, ktorú by členské štáty mali zohľadniť pri navrhovaní vnútroštátnych integrovaných opatrení a pri prístupe k vzdelávaniu v ranom detstve. V Odporúčaní sa predovšetkým potvrdzuje, že rovnaký prístup ku kvalitnému a inkluzívnemu VSRD a vzdelávaniu má zásadný význam pre ukončenie pretrvávania sociálneho vylúčenia a zabezpečenie rovnakých príležitostí pre deti v znevýhodnených situáciách. Obmedzená dostupnosť a vysoké náklady na VSRD však môžu byť prekážkou pre deti z rodín s nízkymi príjmami. Ich dochádzka je výrazne nižšia a vedie k horším výsledkom vzdelávania a vyššej miere predčasného ukončenia školskej dochádzky, najmä v prípade detí s migrantským pôvodom alebo rómskych detí.
Viac informácií: https://www.consilium.europa.eu/sk/infographics/european-child-guarantee/
V tomto Odporúčaní sa zdôrazňuje, že účasť v predprimárnom vzdelávaní môže byť účinným nástrojom na dosiahnutie rovnosti vo vzdelávaní detí v znevýhodnených situáciách, vrátane rómskych detí. Zameranie revidovaných barcelonských cieľov na kvalitné, inkluzívne a nesegregované VSRD je v členských štátoch vítané. Segregácia, vylúčenie a nekvalitné služby môžu výrazne brániť účasti na VSRD, pričom znižujú mieru zápisu niektorých detí vrátane rómskych detí.
Viac informácií: Ministri krajín EÚ prijali odporúčania týkajúce sa starostlivosti v ranom detstve a dlhodobej starostlivosti – Consilium (europa.eu)
Aké odporúčania nám ponúka Európska únia na úrovni Spoločenstva i krajín?
PODPORA MEDZIODBOROVEJ KOORDINÁCIE NA ÚROVNI EÚ A KRAJÍN
S cieľom dosiahnuť trvalú zmenu a udržateľný vplyv na malé rómske deti a ich rodiny musí existovať medziodborová koordinácia medzi politickými iniciatívami zameranými na najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva v Európe. To znamená prepojiť úsilie v politikách a programoch v oblasti vzdelávania, zdravotníctva, sociálnej ochrany, bývania a zamestnanosti, podporovať partnerstvá medzi zainteresovanými strany z verejného, súkromného ako i mimovládneho sektora a riešiť diskriminačné prekážky a postupy.
VYUŽITIE PRÍLEŽITOSTÍ V RÁMCI POLITIKY EURÓPSKEJ ZÁRUKY PRE DETI
Členské štáty by mali v rámci vykonávania európskej záruky pre deti venovať osobitnú pozornosť malým rómskym deťom a ich rodinám. To by zahŕňalo vypracovanie cielených intervencií na zabezpečenie prístupu malých rómskych detí ku kvalitnému vzdelávaniu a vzdelávacím príležitostiam, zdravotnej starostlivosti, bývaniu a výžive. Opatrenia na podporu sociálneho začlenenia a na boj proti “anticigánskemu” zmýšľaniu sú potrebné na zabezpečenie rovnakých príležitostí na rozvoj a rast od začiatku a na podporu dlhodobých zlepšení a výsledkov v živote rómskych detí.
UPREDNOSTŇOVANIE NAJZRANITEĽNEJŠÍCH DETÍ V ZÁUJME DOSIAHNUTIA BARCELONSKÝCH CIEĽOV
EÚ by mala neustále vyzývať členské štáty, aby zaviedli a implementovali ambiciózne národné plány na zlepšenie prístupu ku kvalitným službám vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve (VSRD), pričom prioritou by mali byť najzraniteľnejšie deti, najmä rómske deti. Využitie odporúčania Rady o barcelonských cieľoch môže pomôcť preklenúť priepasť medzi rómskymi a nerómskymi deťmi od raného veku.
UPREDNOSTŇOVANIE NÁRODNÝCH STRATEGICKÝCH RÁMCOV PRE RÓMOV, KTORÉ SÚ ZAMERANÉ NA DETI A RODINU
V záujme účinného vykonávania národných strategických rámcov pre Rómov musia európske krajiny uprednostniť zlepšenie situácie malých rómskych detí a ich rodičov s cieľom podporiť dlhodobú pozitívnu zmenu. Členské štáty musia prijať primerané opatrenia a politiky v kľúčových oblastiach, ktoré majú vplyv na zdravý a všestranný vývin detí. Patria medzi ne životné podmienky, prístup k zdravotnej starostlivosti a blahobyt, bezpečnosť a ochrana, kvalitné vzdelávanie v ranom detstve a responzívne rodičovstvo.
BOJ PROTI PROTIRÓMSKEMU ZMÝŠĽANIU
Diskriminácia a protirómske zmýšľanie majú zásadný vplyv na všetky aspekty života. Európske inštitúcie a krajiny by preto mali zaviesť účinné opatrenia na boj proti protirómskemu zmýšľaniu – najmä proti malým rómskym deťom a ich rodinám – v kľúčových oblastiach, ktoré bránia rozvoju detí a blahobytu rodín. Krajiny musia tiež dať možnosť a budovať kapacitu rómskych rodín na plnú a aktívnu účasť na rozhodovacích procesoch.
PRIJÍMANIE ROZHODNUTÍ ZALOŽENÝCH NA ÚDAJOCH
V záujme zlepšenia situácie malých rómskych detí a ich rodín by všetky politiky a opatrenia ovplyvňujúce ich životy mali byť podložené spoľahlivými údajmi naznačujúcimi povahu a rozsah štrukturálnych výziev, ktoré treba riešiť. Rozčlenené údaje o rómskych deťoch podľa vekových skupín (od narodenia do troch rokov a od troch do šiestich rokov) majú zásadný význam pre rozvoj citlivých a účinných politík a riešenie výziev od najranejšieho veku dieťaťa.
Ako sa stavajú k výzvam malých rómskych detí európske krajiny?
NÁRODNÉ STRATEGICKÉ RÁMCE PRE RÓMOV A PRVÉ POSÚDENIE EURÓPSKOU KOMISIOU (JANUÁR 2023)
Národné strategické rámce pre Rómov (NSRR) predložilo 17 členských štátov, pričom sedem z nich bolo doplnených konkrétnymi akčnými plánmi. V nadväznosti na cieľ stanovený v strategickom rámci EÚ, ktorým je zabezpečiť, aby aspoň 70 % rómskych detí do roku 2030 navštevovalo predškolské zariadenia, opatrenia, ktoré členské štáty načrtli vo svojich NSRR zahŕňajú širokú škálu aktivít. V prípade rómskych detí sa opatrenia týkajú zlepšenia prístupu k VSRD, gramotnosti vo vyučovacom jazyku, podpory rómskych detí pri získavaní digitálnych zručností, zvýšenia zotrvania v škole a predchádzanie predčasnému ukončeniu školskej dochádzky. Tiež ide do určitej miery o opatrenia, ktoré pomôžu zvýšiť dosiahnuté vzdelanie a úspešne posunúť rómskych žiakov, aby zotrvali v štúdiu aj po ukončení povinnej školskej dochádzky. Niekoľko NSRR spomína vývoj a používanie učebných materiálov v rómskom jazyku.
NSRR však vo všeobecnosti primerane neriešia odstraňovanie prekážok účasti rómskych detí v materských školách vrátane detí žijúcich v odľahlých, vidieckych alebo segregovaných oblastiach. Nenavrhujú ani primerané opatrenia na podporu zamestnávania rómskych učiteľov, asistentov a mediátorov.
FRANCÚZSKO
V ostatných rokoch Francúzsko podniklo významné kroky na riešenie problémov, ktorým čelia rómske deti pri prístupe k službám starostlivosti a vzdelávania v ranom detstve. Vláda a príslušné orgány zaviedli rôzne stratégie a iniciatívy na podporu začlenenia rómskych detí a zlepšenie ich vzdelávacích príležitostí. Toto úsilie sa riadi kľúčovými dokumentmi, ako je Francúzska stratégia na roky 2020 – 2030 a príspevok Ochrancu práv k národnej stratégii. Medzi úspešné kroky patria:
Efektívny prístup k predškolskému vzdelávaniu
- Uplatňovanie zásady začlenenia, ktorá umožní zápis rómskych detí do bežných tried a zároveň im poskytne primeranú podporu v oblasti vzdelávania.
- Povinná školská dochádzka od troch rokov, ktorá je nevyhnutná pre budúci akademický úspech.
Posilnenie prístupu k zdravotníckym a preventívnym službám
- Posilnenie úlohy odborových služieb ochrany matiek a detí; zvýšenie počtu včasných prenatálnych konzultácií; posudzovanie zdravotného stavu v materských školách; konzultácie s deťmi a služby domácich návštev u zraniteľných rodín.
- Experimentovanie s inovatívnymi iniciatívami, ako je “koordinátor perinatálnej cesty” s cieľom vytvoriť personalizovanú a koordinovanú perinatálnu cestu pre tehotné ženy a dojčatá. Cieľom je minimalizovať narušenia starostlivosti a podpory zraniteľných matiek
Participatívne zdravotné strediská a domy
- Skúma sa zriadenie participatívnych zdravotných stredísk a domov s cieľom poskytovať lekárske, psychosociálne a podporné služby. Tieto centrá uplatňujú multidisciplinárny prístup a zahŕňajú všeobecných lekárov, zdravotníckych asistentov, psychológov, zdravotných mediátorov a profesionálnych tlmočníkov. Participatívny prístup podporuje zapojenie komunity a umožňuje jednotlivcom aktívne sa podieľať na vlastnom zlepšovaní zdravia
SRBSKO
Program Teddy Bear začal ako miestny projekt na podporu začlenenia rómskych detí do služieb VSRD prostredníctvom prispôsobených aktivít pre deti mladšie ako päť rokov a ich rodičov. Cieľom programu je posilniť postavenie rodičov a opatrovateľov, aby mali citlivé interakcie s deťmi prostredníctvom čítania, vytvárania materiálov na čítanie (ako sú mäkké knihy, koláže atď.) a hrania rolí. Odborníci usmerňujú proces čítania a podporujú rodičov pri získavaní dôvery prostredníctvom vzdelávacích videí, pokynov a tipov. Program bol taký úspešný na miestnej úrovni, že sa rýchlo rozšíril aj na národnej úrovni a stal sa súčasťou učebných osnov v oblasti služieb VSRD (súvisiacich so vzdelávaním aj zdravotníctvom) a služieb domácich návštev.
Program Strong from the Start, ktorý vyvinulo CIP-Centrum interaktívnej pedagogiky na podporu rómskych rodičov s deťmi vo veku od 2 do 7 rokov, realizovali štátne predškolské zariadenia na národnej úrovni počas piatich rokov. Program zlepšil rodičovské zručnosti, najmä prostredníctvom domácich návštev rodín s deťmi vo veku 0 – 1 rokov a workshopov s rodičmi a deťmi vo veku 2 – 7 rokov. Rodinám tiež poskytol bezplatné vzdelávacie materiály, ako sú vlastné rozprávkové knihy, rodinné kartové hry, aktivity a denníky, s cieľom podporiť vnímavé rodičovstvo, pozitívne postupy na dosiahnutie disciplíny a vytváranie bezpečného hravého prostredia. Zistila sa štatisticky významná pozitívna korelácia medzi účasťou na programe a sociálno-emocionálnym vývinom detí a ich pripravenosťou na školu. Rodičia, ktorí sa zúčastnili programu, získali väčšiu dôveru, realizovali viac aktivít, ktoré podporovali rozvoj ich detí a uplatňovali menej prísne disciplinárne opatrenia v porovnaní s ostatnými rodičmi.
Celú správu Young Roma children and their families (Malé rómske deti a ich rodiny) nájdete na webovej stránke: Young Roma children and their families – REYN