S rastúcim záujmom verejnosti o vedecké poznatky týkajúce sa vývinu detí rastie aj riziko šírenia prehnaných alebo zavádzajúcich informácií. Je preto nanajvýš dôležité rozlišovať medzi vedeckými faktami a populárnymi výmyslami.
Vedecké dôkazy ukazujú, že vplyv vzťahov na vývin pretrváva počas celého života človeka. Tieto vzťahy teda nie sú v určitom štádiu života dieťaťa dôležitejšie ako v inom, ale povaha tohto vplyvu sa mení v závislosti od veku a stavu rozvoja danej osoby.
Vedecké poznatky tiež naznačujú, že značným prínosom pre malé deti môžu byť aj bezpečné vzťahy s viacerými opatrovateľmi (v prostredí rodiny alebo mimo neho), pričom ich väzba na rodičov zostáva primárnou a ústrednou. Neexistujú žiadne dôveryhodné vedecké dôkazy, ktoré by potvrdzovali často uvádzané tvrdenie, že blízke vzťahy s inými starostlivými a spoľahlivými dospelými, ktorým dieťa najmä v ranom veku dôveruje, narúšajú pevnosť primárneho vzťahu medzi dieťaťom a jeho rodičmi.
Malé deti si jednoznačne dokážu vytvoriť zdravý vzťah s viac než jedným alebo dvoma dospelými, no dlhodobé odlúčenie od dobre známych opatrovateľov a opakované „odpútavanie“ a „pripútavanie sa“ k ľuďom, ktorí sú pre dieťa dôležití, je emocionálne stresujúce a môže vyústiť do trvalých problémov. Neexistujú žiadne vedecké dôkazy, ktoré by potvrdzovali tvrdenie, že časté striedanie vzťahov s veľkým počtom dospelých opatrovateľov poskytujú dieťaťu v prvých rokoch života cennú príležitosť na učenie. A aj keď je význam existencie trvalých a spoľahlivých vzťahov v rodine pre dieťa dobre známy, potrebe stabilných a predvídateľných vzťahov v zariadeniach starostlivosti o deti sa venuje len malá pozornosť a nepriaznivý vplyv náhlych zmien súvisiacich s veľkou fluktuáciou opatrovateľov v týchto zariadeniach sa až príliš často prehliada.
Rozdiely medzi vedeckým poznaním a politikami
Význam vzťahu medzi matkou a dieťaťom je dávno známy. Význam ostatných vzťahov v rodine (s otcom, súrodencami a starými rodičmi) je skoro tak známy. Novinkou je poznanie, aký význam majú tieto vzťahy na vývin mozgu. A ešte novším poznatkom je vplyv vzťahov mimo rodiny – napr. s opatrovateľmi v zariadeniach starostlivosti o detí, s rovesníkmi, učiteľmi, susedmi či s inými deťmi a dospelými v komunite, pretože týmto osobám pripisujeme skôr dôležitosť pre to, čo robia, než pre to, akú úlohu zohrávajú v živote malých detí. Lepšie pochopenie vedeckých poznatkov o význame rôznych vzťahov pre vývin v ranom detstve nás privádza k tomu, aby sme na mnohé oblasti tvorby politík a ich realizácie v praxi nazerali z iného uhla.
„Kvalita“ v oblasti vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve sa napríklad často definuje pomocou ukazovateľov ako je pomer dospelých a detí, veľkosť skupiny, fyzické prostredie či, najnovšie, kognitívne orientované učebné osnovy. Pojem „kvality“ sa však javí inak, ak sa na starostlivosť o deti dívame ako na významný prvok prostredia vzťahov, v ktorom sa detí rozvíjajú. Keďže je dôležité zabezpečiť, aby boli vzťahy v tejto oblasti rozvíjajúce, stimulujúce a spoľahlivé, dôraz je potrebné klásť na zručnosti a osobné vlastnosti opatrovateľov a na zlepšenie mzdových podmienok a benefitov, ktoré vplývajú na fluktuáciu personálu.
Dopady na politiky a ich uplatňovanie v praxi
Celú správu Young Children Develop in an Environment of Relationships (Malé deti sa rozvíjajú v prostredí vzťahov) nájdete na adrese: Young Children Develop in an Environment of Relationships (harvard.edu)