Peter Pöthe pre Eduworld o traume

Slovenská vzdelávacia stránka Eduworld spracovala rozhovor českého psychiatra Petra Pötheho pre nadáciu Polis. Článok sa začína poukázaním sa výskumy, ktoré sa udiali v na deťoch v rumunských dojčenských ústavoch. O fyzické potreby dojčiat bolo veľmi dobre postarané, služby sa pri deťoch striedali, všetko vyzeralo optimálne. Chýbal však vzťah opatrovník – dieťa. Výsledkom absencie vzťahu medzi opatrovníkom a dieťaťom bolo, že deti zaostávali vo viacerých oblastiach: intelektuálne, emočne aj empaticky. Pöthe tu zdôrazňuje potrebu dieťaťa mať výlučným vzťah s niekým, kto mu napĺňa nielen fyzické, ale aj emočné potreby.

To, že rané detstvo ma neprehliadnuteľný vplyv na vývin mozgu je všeobecne známe. Viete však, o koľko percent môže mozog narásť počas prvého roka života? A že v týchto percentách sa vytvárajú aj okruhy, ktoré formujú aj prežívanie a správanie? 

Pöthe vysvetľuje, čo spôsobí nedostatok empatie pre ďalší život a fungovanie detí. Zároveň opisuje, ako sa prejavuje mozog traumatizovaného človeka, ktorému zanikli okruhy v mozgu, ktoré zodpovedajú za reguláciu emócií. Ako príklad uvádza traumatizované dieťa v školskom veku. Toto dieťa nereaguje na situácie primerane, pretože sa cíti ohrozené a rodič (alebo opatrovník) nenapĺňal jeho potreby a neučil ho regulovať svoje reakcie. Jeho mozog vyzerá inak.

Odborník nás podnecuje zamyslieť sa, prečo by niekto svojmu dieťaťu takto ublížil? Môže byť materinská láska len predstieraná? Môže mať rodič nejaké dôvody, aby neprejavoval empatiu svojmu dieťaťu? Psychiater vysvetľuje, čo môže viesť k tomu, že rodičia nevedia naplniť emočné potreby svojich detí a ako sa z nechcenej skúsenosti z raného detstva stáva začarovaný kruh.

Prečítajte si celý článok a zistite, viac o téme traumy, jej vplyvu na detský mozog a aj to, či je potrebné byť dokonalými rodičmi. 

Celý rozhovor si môžete vypočuť tu: YOUTUBE. Článok je spracovaný na stránke EDUWORLDOdborník .

Zdieľajte tento článok